Waar groeien en graag zien hand in hand gaan
Groeikansen en welbevinden
BuSO De Garve wil leerlingen in de eerste plaats laten groeien om zich ten volle te ontwikkelen. Iedere leerling is uniek en bieden we ruimte om vanuit eigen talenten de wereld te ontdekken en al doende bij te leren.
In de tweede plaats streven we bij BuSO De Garve naar een geborgen sfeer, waar nabijheid en het gevoel van graag gezien te worden, voorop staan. Hiermee creëren we een warme school waar iedereen zich thuis kan voelen.
Twee handen op één buik
Opleidingsvormen en onderlinge samenwerking
Onze school biedt opleidingsvorm één (OV1) en opleidingsvorm twee (OV2) aan voor type 2,3 en 9. Meer informatie over de concrete werking staat in ons onderwijsaanbod. In OV1 bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst in een beschermd leef- en bezigheidsmilieu. Leerlingen van OV2 worden voorbereid op een leven in een beschermde leef- en arbeidsomgeving.
We durven over de grenzen van de opleidingsvormen heen te kijken bij de organisatie van activiteiten zoals openluchtklassen, musical, koor… Dit zorgt voor een samenhorigheidsgevoel en een dynamiek waarbij we elkaar ondersteunen en bijstaan waar nodig. Zo zijn we onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen we een uniek geheel.
We kijken niet alleen naar de grenzen van OV1 of OV2, maar vooral naar wat de leerling nodig heeft. Als een leerling uit OV1 baat heeft bij een les of activiteit binnen OV2 (of omgekeerd), dan proberen we dit mogelijk te maken. We stemmen ons aanbod af op de individuele noden van de leerling, die duidelijk worden in het IAC (Individueel Aangepast Curriculum). Zo zorgen we ervoor dat elke leerling kansen krijgt om te groeien, op een manier die bij hem of haar past.
Met de handen op het hart
Waarden en normen
BuSO De Garve is een Katholieke dialoogschool. Christelijke waarden en normen zoals begrip, verdraagzaamheid, geduld, eerlijkheid, oprechtheid en vertrouwen vormen de basis van ons handelen. We hebben respect en aandacht voor andere levensbeschouwingen en houden rekening met de diversiteit binnen onze gemeenschap.
We vinden het belangrijk dat deze waarden ook zichtbaar zijn in de klas én in het dagelijks leven. Wat we samen leren over respect, openheid en verdraagzaamheid, willen we ook toepassen binnen én buiten de school. Zo bereiden we onze leerlingen voor op een warme en verbonden plek in de samenleving.
We dragen de leerlingen op handen
Individuele noden en behoeften
BuSO De Garve schaart zich vol overtuiging achter één gemeenschappelijk doel: onzeleerlingen zo zelfstandig mogelijk leren leven in de huidige maatschappij. Door de nadruk te leggen op betekenisvol leren, trachten we de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Om dit te bereiken, werken we aan ontwikkelingsdoelen binnen drie levensdomeinen (wonen, werken en vrije tijd). We hebben oog voor de cognitieve, psychomotorische en socio-emotionele ontwikkeling van elke leerling, met aandacht voor ieders individuele noden en behoeften.
We vertrekken vanuit de individuele noden van de leerling. Op basis daarvan bepalen we welk onderwijsaanbod het best aansluit. Vervolgens worden de klasgroepen samengesteld, afgestemd op de ondersteuningsnoden, opvoedings- en onderwijsbehoeften (SOOOB).
Het onderwijsaanbod is dynamisch en wordt afgestemd op de concrete noden van de leerlingenpopulatie. Wanneer blijkt dat er bijvoorbeeld meer leerlingen een bepaald type ondersteuning nodig hebben, kan het aanbod verschuiven.
We geven les om elke jongere te laten groeien en het maximale uit het groeipotentieel te halen. Dit alles willen we bewerkstelligen door onze begeleidingsstijl af te stemmen op iedere unieke leerling, zodat deze tot leren komt. Graag zien is immers ook anders durven kijken en zodanig les te geven dat de leerling kan leren. Zo zetten we niet enkel in op een zo groot mogelijke zelfstandigheid, maar houden we ook rekening met het welbevinden van iedere leerling. Zich goed voelen is immers een voorwaarde om tot leren en groeien te komen.
We steken de handen uit de mouwen
Multidisciplinair team
Als schoolteam staan we er steeds vol passie en begeestering om leerlingen een zo sterk mogelijke basis te geven voor de rest van hun leven. Vanuit het multidisciplinair team, bestaande uit leerkrachten, logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, directie, ondersteunend personeel en een verpleegkundige, biedt elk vanuit het eigen vakgebied de nodige ondersteuning aan iedere leerling.
Samen doen we ons uiterste best om zo kwaliteitsvol onderwijs te garanderen. Als lid van dit team krijgen we immers de kans om ons verder te professionaliseren, te groeien, onze passie, talenten en creativiteit ten volle te benutten, om leerlingen zo veel mogelijk bagage mee te geven voor de toekomst.
We slaan de handen in elkaar
Samenwerking met ouders en externe partners
Op onze school trachten we maximaal in gesprek te gaan met alle betrokkenen, en dit zowel binnen als buiten de school. We beogen een nauwe samenwerking met ouders, internaten, CLB,… door open te staan voor overleg.
Onze school stemt op zijn beurt zijn werking af op de scholengemeenschap waar het deel van uitmaakt, nl. KBO-Maasland VZW.
Samen zorgen we voor zo een krachtig mogelijke leeromgeving!